NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

mandag 3. januar 2011

Gran Canaria Guide del 3. Shoppe/leie

Shopping!!!

På alle de vanlige stedene på Gran Canaria finner du forferdelige, grusomme ”shopping-sentre” som er fulle av jall-butikker, harry barer og ekstremt dårlige restauranter. Amadores, Puerto Rico og Playa del Ingles har de aller verste. Bare glem å bruke penger her. I Puerto Rico finner du én ordentlig klesbutikk og det er Mango. Alt annet er rask.

I Mogan er det veldig koselige smågater og her finner du små-butikker som har mye fint. Det skal også ha kommet et litt mer ordentlig kjøpesenter i Mogan, men det har jeg ikke besøkt.
Markedet i Mogan (som er hver fredag fra ca kl 10-14) er stort, og dessverre ganske uoversiktlig. Jeg foretrekker markedet i Arguineguin (tirsdager ca 10-14), selv om jeg har hørt at det skal være omtrent de samme varene som i Mogan. Uansett, marked er kjempegøy! Du finner alt, malerier, vesker, smykker, frukt, duker osv osv. Mye er bare rask og plastikk, men bruker du litt tid på å sjekke ut varen du kjøper kan du være riktig så heldig. Står det et skilt med en pris så er det den prisen som gjelder, ”fixed price” er nettopp det, men ellers skal det prutes! Jeg har handlet kaninpels-vest, skinnveske, skinnbag, (brukt jevnlig i 4 år, fortsatt like fin) undertøy og pysjamaser, alt sammen med kjempekvalitet og til gode priser. Jeg har styrt unna klokker, plast-smykker og solbriller, de knekker og stopper så fort du setter deg på flyet hjem.

I Meloneras er det massevis av fine butikker. Hvertfall hvis du har litt penger å bruke opp. Lacoste, Guess, Dior, og massevis av andre fancy, dyre merker. Veldig gøy å titte, men litt heavy for student-lommeboka mi. MEN, de har Stradivarius og Mango, og det er jo superfine klær til snille priser!
Har du bil og er kjøpesyk, er Atlantico verdt en tur. Ligger ikke så veldig langt fra flyplassen (ca, følg skiltene til ”area de comercial”. Inneholder nesten alle mine spanske favoritter: Stradivarius, Blanco, Bershka, Zara, Zara Home, Mango, Oyster, Pull and Bear… Og mange, mange flere.

Las Palmas har en veldig koselig gågate i gamlebyen. Masse bra skobutikker, samt de store kleskjedene. Her finner du også flere koselig caféer. For øvrig er Las Palmas absolutt verdt et besøk, men sjekk ut hvor man skal gå på forhånd. Vi hadde flaks og parkerte ved siden av en info-bod, men hadde nok brukt mye klønetid hvis vi ikke hadde spurt.

Leie av bil:
Å leie bil på øya er veldig greit. Enkelt å kjøre her (til og med Ida tør) og du får med deg utrolig mye mer. Om du er på familietur med sykkelen som bonus, er det kjekt å ta med ikke-syklistene opp i fjellene for å vise dem hvordan øya egentlig ser ut. For charter-turistene vet virkelig ikke hva de går glipp av. Du finner selvsagt alle de store leiebilselskapene her, Avis, Hertz, Eurocar osv. Ulempen med disse er alle ekstra-avgiftene. Flere sjåfører? Mer penger. Yngre sjåfører? Mer penger. Bedre forsikring? Mer penger. Vi har funnet et kanarisk selskap som driver bilutleie på alle øyene. Prisen du får opplyst inkluderer alt, full forsikring, sjåfører under 25, så mange sjåfører du vil og er utrolig enkle å forholde seg til. Vi leide bil i 10 dager til ca 1500 kroner. Det er det garantert verdt. Gå inn på http://www.cicar.com

SykkelUtleie:

Selv har jeg alltid med meg egen sykkel. Skal du det så sjekk nøye opp på forhånd med flyselskapets regler for frakt av sykler, antall kg osv. Selv syntes jeg Norwegian funker som fjell. Som et eksempel fløy jeg med czech airlines i fjor til Kypros og da kosta det 5000 en vei med sykkel!!!!!!. Så dette sjekker du før du bestiller fly/reise.
I år så klart fant jo flygelederne i Spania ut at de skulle streike så da ble flyet mitt såpass fullt at jeg ikke fikk med fly. Og såpass kaos på Flyplassen i spania at det tok noen dager før jeg fikk sykkelen. Så da fikk jeg testet ut Free-motion. Jeg leide en Cannondale Synapse som funket som fjell. Syklene er i god stand og var helt nye.
På øya er det flere steder å leie fra men særlig et sted er kjent for å være veldig bra. www.free-motion.net. Her har de supre sykler landvei som MTB. Selv kommer jeg til å leie en terrengsykkel en dag eller to for å sykle terreng. Dette kommer jeg tilbake til. Disse har også guidede turer på øya.


Del 1 Bo
Del 2. Spise

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar