NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

søndag 9. januar 2011

Slanking og restitusjon

Da er 2011 i gang, mange av de som startet å slanke seg 1.januar har allerede møtt sin overmann (sjokoladen) og gitt opp..
Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe matnyttig, mange vil nok mene at heller dette ikke er spes nyttig. Men vi prøver for det. Det jeg skal skrive om nå er 2 ting: slanking og restitusjon.

Veldig mange som sykler vil lettest kunne hente tid ved å gå ned i vekt. Selvsagt må man trene i tillegg, men har man for eksempel 10 ekstra kg bør dette vekt. Grunnen er ganske enkelt at vekt har så mye å si. Har man 10 kg med godt lagra potetgull på magen så gir ikke dette trøkk. Derimot hindrer det deg ganske mye oppover. Det er liksom ikke noe vits å trene som bare det hvis du har 10 kg for mye fett til en hver tid.

Det er NÅ du har mulighet og det hjelper sjelden bare å trene mer. Du som leser denne bloggen allerede, sitter mest sannsynlig ikke stille til vanlig. Noe må altså gjøres med det du putter inn. En grei måte å gjøre det på er å ta 3 dager hvor du skriver ned hva du dytter i deg. Da vil du i mange tilfeller bli overasket. Det er ikke det at man spiser usunt til hovedmåltidene men alt i mellom. Da får du et bra inntrykk av hva du får i deg i løpet av en dag.
Så kommer cluet: kutt ut alt du ikke trenger!! Sjokolade, brus, potetgull osv har man ikke rare bruken for. Bare ved å kutte ut slike ting vil du mest sannsynlig gå ned en del igjennom vinteren. Og det beste av alt mesteparten av det vil du ikke savne da det er sånt man bare stapper i seg i et svakt øyeblikk. For folk som trener vil dette i mange tilfeller holde for å gå ned de kg man trenger.

BTW lurer du på om 10 kg gjør deg så mye dårligere? Ta en sekk, fyll den med 10 kg og kjør test bakken din.. ☺.
Selv er jeg ganske strikt med vekta og gjør som det over samt bruker Herbalife for å kotrollere vekta/få i meg det jeg trenger.

Men nå over til det jeg egentlig skulle skrive om Mat og Restitusjon :
Alle har vel fått med seg at det er viktig å få i seg noe rett etter økta! Men jeg legger merke til at det er få som gjør det.. Jeg sykler mye med forskjellige grupper, spinning osv. Og det er sjelden jeg ser noen får i seg noe rett etter økta. Jo før jo bedre.

Nå er ikke jeg noe ernæringsekspert men grunnen er at kroppen tar til seg næring veldig kjapt rett etter trening. Nå blir det sagt alt fra 15 min til 1 time ettersom hvem som prater, men bare ta det med en gang. Da har du hvertfall ikke gjort noe feil.

Jeg ser i blader på nett osv at den ene etter den andre sier at shaker, proteinpulver osv er ikke noe vits og vanlig mat er mer enn bra nok.. Når man diskuterer dette så blir kylling osv dratt opp som glimrende eksempler. Og ikke nok med at det er så bra men det er jo mye bedre. MEN jeg har til dags dato ikke sett noen på langrenn kommer i mål, fyrer opp primusen og steiker en kylling? Har du? Men jeg har sett mange som tar seg en shake, skifter for så og dusje. Så tar man seg et vanlig måltid.

Når jeg er ferdig med trening så er lysten for å lage mat enda lavere enn til vanlig, altså 0. Da er det veldig deilig å bare ta seg en shake, dusje, slappe av for så å lage seg en salat eller annet. En annen positiv ting er at det kværner du mest sannsynlig ikke i deg den sjokoladen du bare ”måtte” ha.

Ser også at "alle" snakker om proteinpulver uansett hva slags shake man tar. Selv trur jeg det er viktig å få i seg litt annet enn proteiner rett etter trening. Så jeg vet flere bruker måltidserstatning blandet med proteiner.

Fortsatt god trening i 2011..

3 kommentarer:

  1. Hei! Et realt blogg-innlegg må jeg si ;)

    Leser i et tidligere innlegg at du bruker balanserulle. Lurer på om en balanserulle uten motstand også gir bra treningseffekt kontra en med motstand?

    Har du noen erfaringer med Elite V-Arion eller Tacx Antares?

    Hilsen Marte

    SvarSlett
  2. Hei Ole Chr.

    Veldig enig i det du skriver om ernæring rett etter trening. Selv bruker jeg sjokolademelk(Litago, 0,5l) og har veldig god erfaring med det.

    Jannicke

    SvarSlett
  3. Ja viktig at man får i seg noe kjapt etter trening.

    Marte:
    Jeg har Tacx Antares og det funker veldig bra det, men skal man kjøre intervaller på den må man trå fort. Det er derimot gøy (rulle blir aldri gøy) og veldig bra til oppvarming osv.

    Får du derimot tak i en frirulle med vifte (motstand) har jeg veldig trua.

    Så kort fortalt skal du sitte å trå javnt så funker balanserulle bra, til styrketråkk helt ubrukelig og til intervaller greit.

    SvarSlett