NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

onsdag 12. januar 2011

Skal du ha ny sykkel?

Nå som man har rundet Jul, vet jeg at det er noen som sakte men sikkert begynner å titte på ny sykkel. Hva skal man velge osv. Jeg skal gi noen tips hva jeg mener her. Så får du gå til en bra butikk å se hva de mener.
Nå snakker jeg sykler til vanlige folk som trener, sykler noen ritt og litt sti. De som sykler mye sti osv kan andre ting gjelde for. Men de barberer jo heller ikke beina så de får tulle rundt i skogen på egenhånd.. ;-)

29,fulldempa, Hardtail, helstiv???
Ja takk alle sammen!! Alle disse syklene er best på noe, men ikke alt. Helstiv derimot ser jeg mindre og mindre grunn til å ha så det kommer jeg ikke til å si noe mer om.

Når det gjelder hva som er raskest av 29er, FS (fulldempa) og HT (hardtail) viser flere og flere tester at det ikke er så fryktelig stor forskjell i direkte tid. MEN i følelse er det forskjell. Jeg mener følelse/psyke har masse å si i ritt så det er et punkt man ikke skal glemme.

For de som ikke har dårlig tid kommer jeg til å teste Scott Spark RC, Scale RC og Scale 29 RC mot hverandre. Da i forskjellige løyper med pulsmålinger samt tid for å se hva som er raskest. Dette kommer i løpet av våren..

Kjapt om 29er:

Jeg fikk prøve den nye 29er sykkelen til Scott i høst og ble positivt overasket på flere punkter. Samt de negative trur jeg man kan minske ved å bytte litt her og der. 29er syklene har begynt å bli såpass lette nå at vekt er ikke helt det store argumentet mer imot. MEN hjulene er tunge, veldig tunge. Stort sett alle 29er sykler jeg har tittet på kommer på hjul på 1900 gram ++. Det er mye. Så sykkelen føltes treg og tung. Kort summert var 29ern HELT konge i terrenget hvor det gikk fort, over røtter, breie stier, skiløyper osv var den helt konge. På grus, trange stier, spurt osv var den daff.

Derimot trur jeg mye av dette kan gjøres noe ved å bytte hjul. Jeg kommer til å kjøre 29er også neste år. Og fra den jeg prøvde kommer jeg til å kutte ca 1,2-1,3 kg på dekk og hjul!!! Da blir det nok noe helt annerledes opplevelse. Kommer mer tilbake til dette senere når jeg har fått hjul osv..

BTW så mener mange at 29 er må være perfekt til Birken, det er jeg ikke enig i. Her er det fortsatt 26 eller ombygd CX sykkel jeg mener er raskest, når man snakker elite osv.

Fulldempa:


Fulldempa 29er har jeg ikke prøvd men har heller ikke helt trua hvis man skal ha en sykkel da det fort blir en del tyngre. Samt at det er få som har 29er fulldempa der ute enda. Men fulldempa 26 er og blir en kjempe sykkel. Hvis man kjøper en FS litt opp i prisklassene av de store merkene så får man en kjempe sykkel. Skulle jeg hatt 1 sykkel og syklet for trening samt noen ritt hadde det blitt en lett FS. Jeg ser det når jeg kjørte Scotten min i fjor veide den rittklar ca 9,1-9,3 (ettersom dekkvalg). Når jeg låser den så er den stiv, 1 klikk på spaken på styre så smack smack er den åpen foran og bak.. Når jeg så kommer ut på grusen, klikker jeg igjen og så er den stiv foran samt bak.

Du sparer krefter, føler deg tryggere, du kjører fortere utfor også på grus. En annen ting er at du kan sykle steder du ikke før har klart. Igjen så er det litt som med 29er at man må legge en del penger i sykkel for å få en som er lett. En tung fulldemper ville jeg ikke ha brukt til annet en trening..

Hardtail:
Det er og blir det flest kjører på. Da særlig i europa, og HT funker som fjell. Man trenger ikke 29er eller FS for å sykle fort. Konkurranse HT er faktisk lagd for å sykle det folk kaller sti. De blir brukt til heftigere løyper i World cup enn det mange sykler med sti-sykler på. SÅ ikke tenk at HT er for grus, det er det nemelig ikke.
Men jeg mener skal man kjøre fort på HT så må man være litt bedre form enn på enn FS. Man er avhenig av å halvstå mer (stå rett over setet). Da får man ikke slagene rett i ryggen. Når man ser mange mosjonister så sitter de som en potetsekk. DA er ikke HT det du skal ha.

Skal du ha en sykkel ser jeg mindre og mindre grunn til at HT skal være denne. Greit hvis du bare sykler grus og kun er med på Birken er HT valget. Men liker du å trene på stier osv så vil du ha det mer gøy og sykle mer med FS.

Når man ser på de beste kjører de veldig ofte HT, men flere og flere kjører 29er eller FS. MEN de beste er også i bedre form og klarer å kjøre mer aggresivt enn vanlige folk. De står mer, spurter mer ut av svinger osv.

Derimot har du 15000 å bruke på sykkel hadde jeg LETT valgt HT da FS og 29er blir for tungt.
26 er nok fortsatt det som er raskest på birken for godt trente utøvere. MEN skal du velge sykkel utifra 1-2 ritt i året?? Du trener kanskje 50-150 dager på sykkelen!!

Scott Scale 20. Et veldig bra kjøp. På noen lette ritt hjul er så er mye gjort for en grei penge.


VEKT:
Hva har så vekt å si på en sykkel?? I tid vet jeg faktisk ikke, men i følelse/psyke masse.. Uansett hvordan man vrir og vrenger på det merker man forskjell på en HT på 7 kg og en på 11. Sånn er det bare. Den på 7 har også bedre komponenter som igjen gjør den ”raskere”. Det føles kvikere men i noen tilfeller kan det også kjennes spinkelt ut. Så når du skal ha sykkel så ikke kun gå på vekt.

Komponenter som bremseskiver er et sted jeg aldri sparer inn. Her skal det være skikkelig stål selv om man får lette alu skiver. Styre/stem kan godt være lett, men det må være stivt. For 2 år siden kjørte jeg med KCNC stem og styre fordi det var lett og billig. Jeg var ganske fornøyd helt til jeg satt på FSA komponenter. Hele sykkelen ble stivere og føltes ikke lengre som spagetti. Så når du skal slanke sykkelen så pass på at ikke vekten går på bekostning av stivhet/følelse.
Når man velger dekk så velg da noe som funker. Det må gjerne være lett, men å bruke tøyse lette dekk bare for å spare vekt blir feil. Dekk skal funke om de er ganske lette for det så er det konge.

En lett sykkel blir aldri rask/bra bare fordi den er lett.

Så hva skal du kjøpe:
Det er aldri lett å si hva slags sykkel man skal kjøpe. Og når man står i en sykkelbutikk så er det ikke alltid rådene er like bra. Så første råd er å oppsøke de som er flinke med sykler og vet hva det dreier seg om. Gjerne folk som har syklet/syklet selv. Det har blitt flere og flere av disse. Skal du derimot kjøpe av en del kjedebutikker så bør du ha greie på hva du skal ha.

Har du mye penger til sykkel så ville jeg absolutt ha sjekket ut FS og 29er markedet. Mange sier at ”jeg er så dårlig teknisk at det trenger jeg ikke”. JO derfor trenger du det. Du føler deg tryggere og kjører fortere. Nå man for eksempel kjører enn 29er så føler man seg helt konge. Man føler at det ikke går ann å stupe fremover.
Fordelene med dette er at du får det mer gøy på trening, kan kjøre ritt som du kanskje ikke har tørt før samt man sparer kroppen. Da særlig ved FS.

Har du mindre penger å bruke 5000-15/20000 og skal ha nytt ville jeg ha kjøpt HT. I denne prisklassen får man mye lette og bra HT sykler mens man på 29er/FS er helt i startgropa på sykler i den prisklassen.
Skal du ha 2 sykler ville jeg hatt en FS evnt 29er og en HT.

Andre ting du bør tenke på:

Kan du skru? Hvis ikke kjøp hvertfall hos noen som har greie på dette. Da vil du få bedre service og hjelp når du trenger det.
Ikke se deg blind på bakgir. Jeg vil heller ha en sykkel med skikkelig gaffel, ramme og hjul enn å ha XTR. Å bytte ut gaffel o.l koster penger.

Syntes du sykkelen er tung? Sjekk hva slags setepinne, styre-stem og styre det sitter på. Her er det ofte veldig tunge deler som du kan skifte ut forholdsvis billig og fort spare 0,5 kg.

Har du for eksempel 40000 til å kjøpe sykkel for? Kjøp en til 30 og kjøp deg ritt hjul i tillegg. Mange sykler i denne prisklassen har bra rammer bra komponenter, samt bra men litt tunge hjul. Kjøper du da sykkel til 30000 for så å bruke 10000 på styre, stem, setepinne og nye ritt hjul så er mye gjort. Du har da en sykkel som antagelig er lettere enn den til 40000 samt at du har treningshjul og ritt hjul.

Hvilket merke er mer enn smakssak samt hva butikken du bruker selger. Jeg har alltid hatt 2-3 merker jeg liker best. Selv om jeg har kjørt andre merker og det også har vært bra så har jeg aldri funnet meg så godt til rette. For meg har alltid Scott og Cannondale vært det jeg syntes er heftigst. Scott var det første jeg syklet og har vært malen jeg har sammenlignet alt med. Før jeg var tilbake på Scott i fjor har jeg aldri syklet på noe jeg liker bedre. Så nå blir det spennende å se neste år med ny ramme og geometri. Har så vidt testet den nye 899 og det virker bra. Men det er mye annet bra på markedet, men blant HT sykler er nok den nye 899 noe av det bedre på markedet..

Står du mellom 2 str, så velg den minste..

Bor du i Oslo og skal ha sykkel så kan jeg anbefale en butikk. Det er mange bra, men butikken jeg bruker selv er Sport 1 superstore Hasle. Snakk med Aslak der og lite blir feil. Han har syklet aktivt (opp til World cup), prøvd masse, sykler sti og har generelt peiling på det han driver med.. Når jeg lurer på noe selv er Aslak en av de man kan spørre.

Hva kommer så jeg til å sykle på:
Jeg kjører Scott også neste år og kommer til å bruke HT, FS, 29er samt ombygd CX. Netopp fordi noen sykler er bedre på noen løyper enn andre. Det er ikke store forskjeller, men når man har muligheten til å ha flere er det det beste. Nå vet jeg aldri men antagelig blir det omtrent slik i ritt:

Raumerrittet, Birkbeinerrittet, raske rundbaneløyper: Scott Scale RC.
Grenserittet, Cykelvasan: Scott Scale 29 RC evnt Ombygd Cylocross.
Terrengsykkelrittet: Skal ikke kjøre her men det hadde blitt Scott Spark RC FS
NM maraton: Scott Scale RC 29.

Så får jeg se når det nærmer seg og hvordan løypene blir. I vått/gjørme er 29er RÅTT!

Lykke til.. Har du spørsmål til meg så skriv under på komentar evnt gå inn bloggen min på terrengsykkel.no Terrengsykkel.no Oles "blogg"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar