NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

søndag 2. januar 2011

Hvordan skal de unge bli gode? Holde på!

Hvordan skal de unge bli gode? Dette er noe jeg har tenkt på over lang tid og jeg har ikke funnet noe svar på det egentlig. Det eneste som slår meg er at mange unge talenter slutter med idrett så fort de finner ut at det finnes sinna brus og damer.. For mange trur jeg dette kommer av at de er så overseriøse som unge og alt dreier seg om idrett. Alt annet er farlig. Trenere leser puls filer, følger faste treningsopplegg, alt dreier seg om idrett!.

Nå er det slik at skal man bli skikkelig god i idrett må man være seriøs og man må trene mye over mange år. Ja nettopp mange år. Jeg mener at blir man for seriøs for ung så ryker man på at man ikke klarer å holde på i mange år. Så driv med flere ting hvertfall opp til junior alder. Ha venner utenom sykling osv.

Unge som voksne streber etter å være seriøse og leser hva de beste i forskjellige idretter. Problemet er at det de sier på tv er ikke alltid hva de faktisk gjør. Så når de unge/eldre skal følge dette blir det bare krampeaktig og sært. Jeg har inntrykk av at de beste faktisk finner ut av hva som passer for nettopp de og ikke av hva de leser.

Jeg kunne ønske jeg selv var 14 år når jeg hadde begynt å sykle og ikke 21 samt vist det jeg vet nå som 27 år. Da kunne jeg blitt skikkelig god jeg også. Er du 14-18 år så er det beste tipset jeg kan gi, hør på de eldre! Så lenge jeg har drevet med idrett trudde jeg at jeg viste alt! Som 14 trudde jeg jeg viste best, 16,18, 22, 24 det samme. Det er først de siste årene jeg faktisk har sett at det pappa sa til meg når jeg kjørte cross stemte faktisk. Det Rune sa til meg i 2006 var vel heller ikke helt feil.. Sånn går det. Hvis du har talent som 16 åring og faktisk hører på hva de som har holdt på noen år har å si, da kan du bli bra. Men ikke les det i mediene, hør/snakk på de du stoler på.

En annen ting som har slått meg at talent er ofte en hvilepute for de som har det.. Har du talent så skal du ikke trene noe mindre eller være noe mindre dedikert for det du driver med. Du ha bare fått en liten fordel kontra de andre. Så bruk denne fordelen.

Bjarne Riis sa det bra i et intervju på Procycling.no:
- Du kan ha mye fysisk talent, men hvis du ikke har viljen, kan du ikke bruke det til noe som helst. I dag møter vi mange unge mennesker, som er så bortskjemte, at de sløser bort talentet sitt før de skal ut å prestere. Mange vil ha før man presterer. Det er en stor feil, sier Bjarne Riis til Ritzau ifølge feltet.dk.

For uansett talent så kommer du ikke unna å trene mye og smart, spise rikitg, hvile. MEN det viktigste av alt hvis du skal bli god er at du har balanse i livet ellers også. Hvis du går å irriterer deg over at du skulle vært med noen venner isteden, ting du ikke for gjort osv blir du aldri bra. Sykling/trening er ikke alltid gøy, men du må I snit over en sesong ha det kult/gøy. Har du ikke det, er det morna til deg!. Dam å du legge opp dagen/uka slik at du trives. Alle går ikke inn I same idrettsutøver “form”.

Lykke til..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar