NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

onsdag 9. juni 2010

Farrisrunden guide!

Jeg har tideligere lovt at jeg skal komme med guide mot de store rittene. Selv skal jeg ikke kjøre Farrisrunden (pga N-cup) og har ikke kjørt den siden 2006. Men er bare en som har kjørt fortere enn meg rundt løypa der da jeg ble slått av Austad i siste kneika inn mot mål. Siden det er noen år siden jeg har kjørt husker jeg ikke så mye detaljer men litt husker jeg:

Dekk:

Du bruker akkurat det samme som på andre marathon ritt som Raumerrittet, Birken osv. Continental Race King, Maxxis Aspen, Tufo XC 2 plu (tubular), Specialized Fast track eller Renegade er dekk jeg ville valgt. Men som sagt her funker det meste da det er mest grus og asfalt. Dekk som ruller bra er derfor viktig.

Løypa:

Løypa består stort sett av grus og asfalt. Blir det vått er det riktignok en del sugende partier her og der i terreng. Men det får man ikke gjort noe annet med enn å trå på...

Det som derimot er viktig med farrisrunden er å finne en gruppe å ligge sammen med etter 20 km. Frem hit går det små kupert stort sett på grus. Men etter 20 km til 30 km kommer du ut på et langt ganske kjedelig asfalt strekke. Her er det viktig å ha en gruppe å kjøre sammen med for å spare krefter. Her har det en lei tendens til å være motvind. Her er det vikitg å fylle opp. Drikk og spis godt for når du går av dette asfalt strekke så skal du inn i en lang ganske hard grusbakke. Denne trur jeg er nesten 5 km så har man ikke banket på for mye alene på asfalten og har krefter her kan man ta mye.

Kjør ditt eget tempo opp her. Når du kommer til toppen går det utfor for så og få en kupert oppover bakke i noen km igjen. Så går det små kupert inn mot mål.

Så altså ikke bæng til for mye fra start og hvertfall ikke tøff deg med å kjøre fra en gruppe på asfalten. Da kommer de og "tar " deg opp bakkene fra 30 km og inn. Er på 30 km det starter..


Ellers er det bare å kjøre på. Husk å drikke og spise godt. Da man får asfalt partier med javne mellomrom bruk gjerne disse til å få i deg næring. Farrisrunden går for å være ganske hard. Grunnen til dette trur jeg er at man starter for hardt og da blir dette rittet tøft.

Lykke til...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar