Jeg hjelper til med å selge Tufo dekk for Original as. Så hvis du er intresert i dekk/hjul så ta kontakt med meg på olechristianfagerli@gmail.com.
Her er et lite info skriv om Tufo sin MTB produkt linje. For de fleste er pariser/tubular dekk ganske nytt på MTB. Det er egentlig ikke nytt da proffer har kjørt på det over flere år. Marathon VM i Birkebeinerrittet 2005 ble vunnet av Thomas Frischknecht på pariser dekk. I etterkant uttalte han dekkene var en av grunnen til hans VM seier. Etter dette har Swiss Power laget kjørt på pariser dekk i world cup og mesterskap. Men det tok ikke egentlig ”av” før sesongen 2008 og Bejing. Her kunne man se flere av de beste kjøre med pariser dekk.
Det er før 2010 sesongen flere merker på hjul og dekk som kommer med pariser, men det er pr i dag bare Tufo som har et fullt sortiment av dekk og hjul. Tufo har vært blant pionerene innen pariser for MTB.
Hva er så fordelen med pariser dekk?
Det er flere grunner til å kjøre med pariser og er overlegent tubless og dekk/slange på mange punkter.
- Lav rulle motstand. Lavere enn tilsvarende dekk med tubless eller dekk/slange.
- Veldig godt feste. Man kan kjøre lavere trykk med pariser da man ikke trenger å være redd for snakebites eller at det skal lekke ut luft (som ved tubeless/guffe)
- Utrolig god motstand mot punktering.
- God komfort. Man kan kjøre lavere trykk samt at ett pariser dekk føles mykere enn hva et vanlig dekk med samme trykk gjør.
Når det gjelder vekt vil dette være ganske likt med et vanlig alternativ. Riktig nok en del lettere enn hvis man kjører med Tubeless dekk, men ganske likt som dekk/slange og vanlig dekk med latex guffe.
Som med alt annet har man også noen ulemper. Den største ulempen er ved punktering da man ikke kan legge i en slange. Man har 3 muligheter ved punktering:
1. At man har lagt inn latex væske som tetter punkteringen av seg selv.
2. Legge inn reprasjons væske (exterme tire sealant) og pumper opp. Dette vil gå fortere enn hvis man legger inn slange på vanlig dekk.
3. Man har med seg et dekk å skifter dekk.
Men som skrevet tideligere er det mye mindre kjangs for punktering med pariser.
En annen ting folk ser som ulempe er at dekket må limes på felgen. Ved gammeldags liming kan dette være litt trøblete. Særlig da man ofte må skifte dekk etter forhold på terrengsykling. Det som er bra med Tufo er at man fester dekkene med dobbeltsidig teip. Dette går unna på få minutter samt at det er lett og lime dekket rett på felgen.
Hva trengs for å kjøre pariser dekk??
Man kan altså ikke kjøre pariser på en vanlig felg, man må ha en egen pariser felg/hjulsett og egne dekk. Man kan altså IKKE bruke pariser dekk/hjul om hverandre med vanlige felger/dekk. Tufo har dekk og hjulsett i flere prisklasser. Se produkt oversikten under.
Er det noe mer du skulle lure på ang Tufo dekk/hjulsett så er det bare å ta kontakt med oss i Original eller snakke med Ole Christian Fagerli som sykler for Raumerrytter og vil være på de største rittene her hjemme.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar