NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

lørdag 10. april 2010

Ole's utstyrs guide: Bekleding.

Nå er våren her for fullt! Det florerer med syklister på veiene i alle mulig rare antrekk. Så jeg tenkte å skrive litt om hva som "bør" være i en garderobe hvis du sykler en del... Akkurat på hva som bør være er kommer jo litt ann på hvor du bor. Jeg for min del har veldig mye forskjellige klær da jeg HATER å fryse. Ingen vits å sitte og tøffe seg i kort kort når man kan ha en behagelig tur med litt mere klær. Så hva bør så være i garderoben din førs sommeren:

Sykkelbukse: Dette er kanskje det viktigste plagget du har som syklist. Ikke spar inn noen kroner på buksa. Kjøp en skikkelig bukse med en gang. Du vil ikke angre. Hva er så viktig med bukse? En god pad, seler, samt at buksa sitter stramt. En sykkelbukse skal sitte skikkelig etter så den ikke henger seg fast i sete o.l.


Sykkeltrøye: Sykkeltrøye er heller ikke sykkeltrøye. Det er store forskjeller, men har du begrenset budsjett ville jeg heller kjøpt en skikkelig bukse enn en dyr trøye. Sykkelturen blir ikke veldig mye bedre om man har en dyr trøye slik det blir med bukse. Kjøp en sykkeltrøye som sitter godt, har glidelås av skikkelig kvalitet samt lommer bak. Legger du mere penger i en trøye er som regel forskjellen at man får en mere teknisk trøye som lufter bedre osv.


Løse armer/knær/bein: Dette er et must når man sykler. Jeg fatter ikke at folk kan klare seg uten. Jeg er nesten aldri på tur uten å ha på meg eller ha med meg en eller flere av disse plaggene. De kan også brukes i ritt da de ikke blafrer. Det som også er så smart er at man lett kan justere tempraturen. Blir man varm bare tar man de av eller bare drar armene ned til håndleddene. Løse armer/knær/bein er også en billig måte å få mange plagg i garderobben. Plutselig har man lang trøye, lang bukse og knebukse.. Har du ikke så kjøp og prøv..

Vest: Og ikke sånn tynn vest. Jeg liker de vestene med vindtett front av litt tykt materiale, høy krage og nett på ryggen. Dette er yndlingsplagget mitt. Man blir ikke kald på overkroppen, beholder friheten til armene, blir ikke klam, kan lett justere tempraturern ved å bare dra ned glidlåsen oppover og man kan ta den på lomma hvis det blir for varmt.


Jakke: Skulle jeg hatt en jakke hadde jeg ikke vært i tvil. Da ville jeg hatt Kalas Mission light. Dette er den beste jakken jeg har hatt. Man får bedre jakker til kald, regn osv. Men skal man ha en jakke er det lite som slår denne. Den er lett, vindtett og vannavisende front, luftig bak, kan lett gjøres om til vest (da slipper man å ha vest i garderoben). Dette er en jakke som er helt konge når det er litt kaldt om morgene. Man drar ut med full jakke og når det blir for varmt bare smeller man av armene og legger de i lommene bak så har man vest..


Regnjakke og vest: Gjennomsiktig regnjakke og vest er helt konge når det regner samt ha det med på tur som windbreaker utfor. Vest er også bra å bruke i ritt da den ikke blir klam som en jakke. Regnjakke og vest trenger ikke koste mange kronene.

Har man det over i tilegg til skotrekk og hanske ettersom hvor mye man fryser er man godt rystet. Er selvsagt en hau av plagg som er kjekt å ha, men med plaggene over kan man sykle i 99% av værforholdene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar