NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

tirsdag 27. april 2010

Intervall tips!

Mange kjører intervaller om dagen, med god grunn. Men veldig mange kjører bare intervaller i javnt tempo oppover. Så jeg kommer her med noen intervall økter du kan teste ut. Er ikke bare å kjøre javnt oppover i ritt som teller.

-Flate drag lagtempo. Lagtempo og partempo drag er konge trening. Man får trøkk i bena, får trent på å kjøre fort i gruppe samt at det blir litt konkurranse ut av det. Dette kan man også kjøre sammen med folk som er bedre enn seg. De beste drar mest de dårligere mindre.

-Pes kjøring. Sykling bak motorsykkel eller bil er veldig bra for å få skikkelig fart i bena. Da særlig for landveissykling, men dette er for de som er mere øvet..

-Bakedrag med rykk. Kjøre opp en bakke i helt javnt tempo er sjelden man gjør i et ritt. Så tren på det du skal gjøre. Kjør feks 10 min drag hvor du hvert 3 minutt går fra sone 3-4 i feks 1 min. Denne kan du gjøre mange alternativer av. feks 2 min sone 3 og 2 min sone 4 osv. Viktige er at man varierer dragene og ikke ligger i samme pulsen hele økten.

-Bakedrag med teknikk. Fin en bakke hvor det er en teknisk utforkjøring etterpå. Kjør så drag opp og fortsett bare rett utfor. Dette for å trene på å kjøre teknisk når man har høy puls. Ta pausen når du kommer ned.

-Kombidrag.. Med kombidrag mener jeg at du kjører en kombinasjon av bakke og flatt. Da feks 2-3 min bakke først og så rett ut på en slette. Det å sette fart på flatene etter et skikkelig drag opp en bakke er tungt for kropp og hode. Derfor er det konge å trene på det da det gjerne er over bakketoppene luka blir.

Da har du fått noen tips om andre intervall økter...

1 kommentar:

  1. Flotte tips altså! fort at man har fokus på å holde seg innfor "sonen", men å variere slik du beskriver her ser meget fornuftig ut!

    SvarSlett