NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

tirsdag 28. desember 2010

Treningsmetoder.. Masse å forholde seg til?

Når jeg leser her og der på nett og i blader står det så mye forsjellig ang trenig. Tren styrke, tren ikke styrke, styrketråkk er topp, styrketråkk er håpløst, 4x4 er best, nei langtur er best, trå med et bein, trå med to bein, løp deg en tur, gå på ski, du blir sterk av å tren i kulda, du blir sjuk av å trene i kulda.. Hva F#$%&N skal man tro?

Jeg er av oppfatningen og blir bare mer og mer av oppfatningen av at man kan gjøre mye rart å sykle fort, det viktigste er at du sykler. Trener man mye så blir man stort sett ganske bra så sant man lytter litt til kroppen.
En ting er sikkert det stort sett alle mosjonister sliter med er at de ikke har god nok kondisjon. Dette får man ved å trene hardt og skal man trene en del hardt må man trene litt langturer for å tåle det samt for å holde rittet ut. Jeg trur ikke det er så mye vanskeligere enn det. Er du i slag så kjør hardt, er du sliten så kjør rolig eller drit i det, har du tiden en dag kjør langt. Vet det er kjedelig enkelt. Ingen mattestykker å forholde seg til. En ting er jeg sikker på det er mange som har vunnet ritt uten å trene styrke, men det er aldri noen som har vunnet uten å trene hardt/intervall. Når man skal trene hardt så er det absolutt ikke nødvendig å sykle opp og ned den samme bakken i et gitt antall minutter. Selv er jeg mest for 1-2 timers hard turer hvor man får naturlig intervall.

Samt ikke glem: Treningsglede er mere enn intervaller og jag.

En tur i terrenget, en god skitur i finværet er kjempe bra trening. Man må trives med det man gjør hvis man skal orke å holde på. Holde på over tid=bedre til å tråkke watt. Sykler man langtur for eksempel og det er fint vær. Stopp å ta en kaffepause!!. Ja vet mange syntes det er skummelt å stoppe. Men tro meg, selv verdensmestere gjør det. Bare ved å ta en kaffestopp på en 4-5 timers tur gjør man turen lettere. Man gleder seg til kaffestoppen for så at turen går lettere. Jo bedre folk jeg sykler med jo viktigere er stoppen. Jeg er ganske sikker på at mange av dere som leser dette aldri har stoppen satt seg ned og tatt seg en kaffe og en bolle på langtur. ☺

Uansett. Det viktigste er at du trener det du syntes er gøy og kan holde på med over lang tid. Ikke tenk på hva du burde ha gjort til en hver tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar