NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

mandag 18. oktober 2010

Scott Scale 29RC Test.



Jeg har fått låne den nye Scott Scale RC 29 av Ramo. Jeg har aldri hatt helt trua men skal her skrive litt om hvordan jeg syntes det virker.

Test 1:

Kosesykling og bare testet helt enkelt mens jeg stilte den inn. Første jeg merker er at den passet meg veldig bra. Smack smack rett på og satt som en prinsesse..

Opp første bakken og det som slo meg var at den virket mye lettere enn forventet, men så klart når man forventet at det skulle være som å trå en traktor så blir det jo slik. Man merker at hjulene er store og sykkelen er "tyngre" å svinge fra side til side. Så var det bare å dra den opp på bakhjulet, aldri før har jeg vært så god på bakhjulet før.. Var vesentlig lettere å holde den oppe.

Ved spurting var den tung å få igang men når først man har litt fart så er det bra..

Kjøring på dumpete jorder gikk som en drøm i fart. Men igjen i lav fart føltes det tungt..

Blir spennende å se hvordan den funker imorgen i skogen. Forløpig er jeg positivt overasket. Skikkelig lette hjul på denne så har man fort en sykkel jeg trur er konge i terrenget.

Blir gøy å se imorgen..

Test 2:

Idag har jeg prøvd den i terrenget og ikke nok med det men i et vær en solskinnsrytter egentlig ikke sykler. Sykkelen er fortsatt overaskenes bra. På røtter og grovt underlag syntes jeg den gir litt samme følelse som en fulldemperen min. På røtter og ting jeg kan kjøre over virker den faktisk enda bedre også. Det er når jeg skal rundt ting jeg merker at en fulldempa 26" ville vært bedre.

At sykkelen gir bedre grep må den gjøre. For på sykkelen sitter det Shwalbe rocket Ron dekk som jeg også har prøvd på 26". På 26" i slik vær som idag bare sklir det og er håpløst med grep. På 29" så var det faktisk ganske så bra tatt forholdene i betrakning. Man kommer også lett opp vanskeligheter samt i gjørme er det helt overleggent. Man bare trår og sykkelen stopper ikke opp på samme måte som en 26" gjør.

Ut av svinger, spurter osv kjenner man at sykkelen er treggere enn hva 899 26" er. Nå har nok det litt pga dekk og hjul. Bare dekk med slangene her er 500 gram tyngre enn pariser dekkene jeg bruker til vanlig. Med hjulene er det fort en kg mere enn jeg kjører til vanlig. Så hadde man hatt på noen lettere dekk hadde nok dette minsket tregheten litt.

Når man først har fått sykkelen opp i fart er det veldig bra. man bare sklir over vanskelighet på vanskelighet. Det som blir litt uvant er at man trenger ikke jobbe like mye med sykkelen som på en 26" hardtail..

Hva er så konklusjonen min?

Skal du ha en sykkel og liker deg i terrenget er Scott 29" veldig bra. Men jeg ville ha innvestert i et lettere hjulsett med lettere dekk til ritt som Birken o.l. I tekniske løyper med høy fart trur jeg fort dette kan være raskere enn både scale "26 og spark. Jeg satser på å ha en slik sykkel til ritt bruk neste år. Da til løyper som Nm i Horten, kanskje terrengsykkelrittet, svenske maraton ritt, grenserittet, Skullerud N-cup.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar