NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

søndag 15. august 2010

Birken utstyrs guide!!

Da nærmer det seg årets største ritt og hovedmål for de fleste. Her kommer en liten (kanskje stor får se når jeg har skrevet den ferdig ;-)) utstyrs guide...

Sekk:
Har jeg skrevet om før se: http://fagerlimtb.blogspot.com/2010/07/sekk-til-birken.html

Dekk:
Dekk er det mye meninger om og mange gjør det veldig komplisert.. Birken er et ritt hvor du kan sykle med ALT av dekk, men det er lettrullende dekk som gjelder. Når du skal velge dekk så velg dekk utifra ferdigheter. Ikke kjør med slicks foran og bak hvis du syntes det er skummelt nedover på grusen. evnt kjør med mere knaster foran. Under er hvilke dekk jeg mener er best til Birken hva jeg ville/har vurdert. Husk kjører du stiv gaffel så bruk stort volum og lite luft.. Men er mange andre dekk som sikkert er like gode men er flere merker jeg ikke har erfaring med selv.

Trygt:
De trygge alternative er dekk som ikke er super lette men ruller bra, liten kjangs for punkteringer.. Også dekk som da kan brukes som fordekk hvis man skal kjøre mere lett rullende bak.

-Continental Race King 2.2.. Et veldig bra dekk og første valget for flere i eliten.
-Maxxis Aspen 2.1. Dekk som ruller bra og sitter godt.
-Maxxis Crossmark. Egentlig et dekk jeg ikke selv ville valgt, men er du tung er det veldig bra. Ruller bra og sitter godt.
-Shwalbe Racing Ralph.
-Hutchinson Piranha.

Midt på treet:
Dekk med bra vekt og egentlig dekk som er veldig bra egnet for trilling på Birken. Litt dårligere grep i noen tilfeller..

-Stans Crow/raven. Bra dekk som egner seg for guffe. Ruller bra og godt volum. Fint dekk hvis man skal kjøre stiv gaffel og vil ha lettrullende dekk.


For deg som tar kjengser:

For å være helt ærlig syntes jeg det er tull å kjøre med de letteste dekkene. Dette er noe du har trent mot i lang tid, brukt masse penger og så skal du kanskje punktere deg vekk fra hele greiene?? Disse dekkene egner seg også dårlig på stivgaffel mener jeg. Skal du derimot sykle med lettrullende tulle dekk så:

-Maxxis Maxlite 285. Mange jeg kjenenr skryter veldig av dette dekket og mener det er vesentlig bedre enn 330. Skulle jeg kjørt veldig lett dekk hadde det blitt dette.

-Shwalbe Furious Fred. Ruller veldig godt men da jeg punkterte på gress på trening dagen før Birken ifjor med UST dekk har jeg skrinlagt dette dekket....

Hva kjører så jeg med?? Jeg bruker TUFO pariser dekk. Det er lett, punkteringssikkert og ruller godt. Disse må du riktignok ha egene felger/hjul til. Flere og flere i World cup terreng bruker dette så det er noe som kommer men som få "amatører" kjører med enda..

PS. Prøv å kjøre med litt mindre luft. De fleste mosjonister jeg sykler med har ALT for mye luft. Det triller ikke bedre.. PRØV. Bare en tur! ;-)


Sykkel:
Sykkel er et enkelt valg for de fleste da man gjerne har en sykkel. Det som derimot mange vurderer er stiv gaffel. Mitt råd der er kjør stiv gaffel hvis du er god teknisk. Syntes du utforkjøringer er litt skummelt så kjør dempegaffel. Du vil da mest sannsynlig tape mere nedover en det du vil tjene på stiv gaffel oppover. Kjører du stiv gaffel så "MÅ" du ha skikkelig dekk.. Vært eneste år stiller det bra folk opp i eliten med lette dekk, stiv gaffel og mye luft. Smack smack så er de av utfor og i det tekniske Det som er deilig med Stiv (gaffel) er at når man står å tråkker så er det så kjapt. All kraft går rett i sykkel..

Er du skikkelig utrygg nedover så ville jeg kjørt en lett fulldemper faktisk. Men dette er et valg ikke så mange har..

Uansett hva du skal kjøre med så fiks den i god tid og få testet den en tur eller 2 før rittet..

Klær:

Litt ettersom hva målsetningen er så kjører man stortsett i kort trøye og sykkelshorts. Det kan derimot være smart å ha løsearmer, regnvest/jakke i nærheten hvis det skulle bli dritt vær som ifjor. Ha også skikkelig gode hansker du kan bruke hvis det ser ut til å bli dårlig vær. Blir det regn så er det veldig deilig å bruke varme salve. Feks Sportsbalm hot.. Da blir ikke beina så nedkjølt..

Da har jeg skrevet litt kommer mere om næring o.l i dagene som kommer. Bruk hodet frem til Birken nå..

1 kommentar:

  1. Ref. mindre luft, mindre enn det som står oppgitt på dekkene? Sykler med Intense System IV og syns 40 PSI som er oppgitt som minstemål er alt for hard, sykkelen spretter som bare det...

    SvarSlett