NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

torsdag 15. juli 2010

"Opplegg" mot Birken 10-15 timers syklisten

Denne skulle jeg ha skrevet før men har hatt litt annet å gjøre også. Nå skal jeg hverfall skrive litt om hva slags trening jeg syntes kan være lurt. Veldig mange mosjonister trener 10-15 timer i uka, men gjør mye rart.. Trener man 15 timer så er dette mere enn nok til å kunne sykle fort. Greit nok sykler du 15 timer og er bælfeit så vil du aldri sykle fort uansett hvor mye du prøver. :-)

Dette er kun et forslag men poenget med det er at du kan se hva jeg syntes blande det med hva du trur på og så finner du noe ut av det. Slik har jeg alltid gjort det selv. Leser litt her og der så ser hva jeg trur på av dette. Når jeg setter opp dette regner jeg med at du allerede har trent bra i hele sommer.

Les også hva jeg har skrevet om intervaller osv i innlegget om opplegg for 8 timer. Mener akkurat det samme her.

19 Juli-25 Juli:
M: Intervaller av typen flate/små kuperte. 4 stk av ca 10 min. Gjerne sammen med andre.
T: 2-3 timer helt rolig.
O: Intervaller bakke ca 6-10 min sone 3.
T: 1-2 timer helt lett høy frekvens
F: Fridag..
L: Langtur 3 timer +
S: Langtur 3 timer +

26 Juli- 1 August:
M: Fridag
T: 2-3 timer
O: Intervaller/fartslek totalt ca 40 min. Skal ta i men ikke være helt i kjellern
T: Rolig restitusjons tur ca 1 time
F: 1 time med 3-4 10 sek spurter
L: Grenserittet
S: Ja jeg veit det er digg med fri "dagen der på". Men prøv å knekk deg ut på en 2-3 timers tur idag. Helt rolig gjerne med kaffestopp..

2.August-15.August:
Dette er en viktig periode og egentlig de siste ukene du kan gjøre noe med formen.Når du passerer disse to ukene får du ikke gjort så mye mere.

M: Fridag
T: 2-3 timer rolig langtur. Ikke vær helt slavisk på pulsklokke. Gjør ikke noe om pulsen går opp i bakkene bare det ikke blir halv gamping hele veien. Er imorgen du skal gi gass.
O: Intervall av typen HARD. 5x 6 min eller liggnende. Her skal du ta i
T: 1-2 timer helt rolig høy frekvens
F: Intervall feks 4x4 min eller liggnende
L: Rolig langtur 3-4 timer Denne skal være ROLIG
S: Langtur. Den 15 august kjører du 2-3 timer ganske så hardt. Kjør feks første 2 timene rolig så bænger du på siste timen.

16.August-22. August:
Nå er det bare å roe ned i form at pass på at de rolig øktene er rolig og de 2 intervallene er ganske harde. Skal ikke være sliten når denna uka er ferdig.

M: Fridag
T: Intervaller korte av feks 4x4 min
O: 1-2 timer rolig høy frekvens
T: Intervaller korte 4x 4 min
F: Fridag
L: 2-3 timer rolig
S: Siste langtur 3- 4 timer rolig. Gjerne med kaffestopp.

23. August-29. August:
M: Fridag
T: 1 time høy frekvens
O: Intervaller men man skal ikke kjøre disse så hardt at man har syre i beina. Kun for å holde pumpa igang. Utkjøring høy frekvens
T: Fridag
F: 1 time lett sykling med feks 3 10 sek spurter for å få opp pulsen uten at det blir syre i beina.
L: Birkebeinerrittet. Prøv å få varmet opp i 15-30 min. Etter rittet er det en kjapp matbit før man heller inn på med øl og vin for å feire..!! Siste punkt er viktig!!!!
S: Sliten, slapp og trøtt forhåpentligvis fornøyd....


Det er mange måter å trene på. Men de siste 14 dagene er viktig å ikke overdrive. Siste uka er bare å få overskudd samt holde hjertet igang.


Ellers husk at sykling er ikke bare trening, du må ha trua samt spise riktig før og underveis..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar