NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

tirsdag 8. juni 2010

Kramper!! AUUUUU!

Mange sliter med kramper i sykkelritt, hva er så grunnen til dette. For å være ærlig så kan jeg ikke svare helt på det da jeg ikke er utdannet innefor dette feltet. Lærte lite om kramper når jeg utdannet meg som helikopterteknikker. Men det kommer gjerne av mangel på væske, salter eller stive muskler. Jeg skal skrive litt om ting jeg har testet og hva jeg har hørt fungerer.

Mitt første møte med krampe begynner å bli en del år siden, men har ALDRI hatt så fryktelig kramper senere. Jeg skulle starte i et enduro ritt med moto cross sykler i svergie. Før start var det 35 grader vi skulle kjøre i 2 timer ++. Nå har vi rimelig mye klær, hjelm, beskyttelse i moto cross. Om ikke det var nok hadde de funnet ut at vi skulle trille syklene siste 500 meter før start for å hindre snikking. Allerede ved start var jeg gjennomvåt av svette. PANG og starten går... Husker folk lå rundt i løypa å spydde med kramper. Pingler tenkte jeg akkurat der og da, men de fikk hevn.. Etter 2 timer kjøring og kanskje en halv liter væske underveis fikk jeg krampe slegga når jeg satt meg i bilen. Uansett hva jeg rørte på høgg det til. Selv i lilletåa. Jeg måtte ligge på tvers i bilen og bli løftet ut etter noen timer. Å knekke bein er mindre vondt. Etter den gang drakk jeg alltid 5-10 liter dagen i dagene før de store enduro løpene.

Men nok om det hva kan hindre dette lille Hælvete.

1. For det første drikk mye vann hver eneste dag! Ikke bare de dagene før ritt, vann er sunt uansett. Jeg drikker også for lite vann til tider men når jeg drikker nok så føler jeg meg mye freshere.

2. Drikk litt ekstra uken før de viktige rittene, men pass på å ikke drikk store mengder uten at du får i seg mineraler og salter. Du vil ikke skylle kroppen rein for dette.

3. Er man stiv får man lettere krampe er min erfaring. Så tøy ut. Om ikke hele tiden ta noen skipper tak med javne mellomrom.

4. Finnes mange "vidunder" middel en av disse er Ringer+. Selv har jeg veldig god erfaring med dette. Da drikke det før og under ritt. Eneste ulempen med Ringer er at de er dyre, men til viktige ritt syntes jeg du skal ta deg råd. Vet om mange som syntes dette funker utmerket og som har sliti mindre med kramper.

Man kan også ta diverse salt tabletter, magnesium osv. Crampix skal også funke mot kramper da det er omtrent det samme som man svetter man tilfører. Jeg syntes crampix er ganske så bra. De kommer på små delbare tabletter. Jeg tar å deler disse og tar pulveret sammen med sportsdrikk jeg drikker under ritt.


5.Drikk mye og få i deg bra med næring underveis i ritt. Selv blander jeg i crampix/Ringer eller farris på flaskene når det er varmt for å få i meg mere salter. Enkelte sportsdrikker feks Squeezy har en egen drikk for deg som sliter med kramper. Har ikke testet denne nok til å si om det funker eller ikke.

En ting derimot jeg har brukt som jeg syntes funker er de flytende magnesium ampullene til Multipower. Ta et par sånne under rittet.


Men det viktigste uansett er å være trent for det og ikke åpne over evne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar