NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

søndag 21. mars 2010

Ole's utstyrs guide: Dekk!

Jeg skal fremover sommeren skrive om diverse utstyrs tips osv. Jeg skal starte med dekk og med dekk mener jeg ikke hva slags mønster men enn guide over typene. Som tubless eller slange osv. Dette er hva jeg mener og det er fullt lov å være uenig og ment som en liten guide for folk som ikke nerder rundt på forumer og internett sider like mye som noen av oss.

Dekk og slange:
Dette er det mest vanlige og de fleste sykler kommer med. Dekkene er stort sett lette da det er slangen som skal holde på luften. Slangen veier riktig nok ca 100 gram, men det blir et ganske lett alternativ for det. Nå skal det sies at det har kommet noen super lette slanger jeg ikke selv har testet men som www.dogstar.no. Disse heter Eclipse og veier ca 50 gram. Det blir med andre ord den samme vekten eller lettere enn med latex guffe (kommer tilbake til guffe). Slanger er enkelt med de har sine fordeler og ulemper. Som sagt Eclipse slangene skal vist være bra mot snake bites, men jeg kan ikke noe særlig om de..

Fordeler:
-Veldig enkelt
-Kjapt å skifte dekk
-Bare å legge i slange når man punkterer

Ulemper:
-Mulighet for snakebites
-Må kjøre høyere trykk for å unngå punkteringer som fører til dårligere grep.
-Høyere rullemotstand.



Vanlig dekk med latx guffe:
Dette har blitt mere å mere vanlig de siste årene. Man bruker da vanlig dekk bergenet for slange, men isteden for slange bruker man guffe som vi kaller det. De vanligste guffene er Stans, Joes og cafelatex. Hva trenger du så for å kjøre med dette?? Du trenger et tubless hjulsett eller vanlig felg hvor man tetter eikehullene enten med tettningsteip fra Stans eller større tetningskit. Jeg vil anbefalle Stans sine felger. De er beregnet for dette bruket, er lette samt lette og blåse opp. For det kan være problem med dette alternativet. Dekkene er ikke beregnet for guffe så man må ofte bruke kompresor for å få de opp. Mn får også dekk som heter tubless ready som er litt tyngre enn vanlig dekk men mye lettere og få de opp. Det er da gjerne en forsterket kant. Selv syntes jeg dette oppsettet egentlig bare er et alternativ på Stans felger (roval også). Eller så er det veldig vanskelig å få luft i er min erfaring.

Fordeler:
-Lavere rulle motstand enn med slange
-Lett
-Kan kjøre lavere luftrykk da man ikke får snake bites (klype slangen)
-Bedre grep da man kan kjøre mindre luft.
-Ved punktering kan man bare ta ut ventilen å legge i slange.

Ulemper:
-I mange tilfeller vanskelig å få luft i. Ved enkelte dekk typer og felger er man avhengig av å ha kompresor.
-Ved kjøring av lette dekk kan de bli vel myke å kjøre på i svinger. Da det er lite gummi i sidene på dekket da de er bergenet for slange.
-Når man kjører lite luft som jo er litt av poenget med det kan man være uheldig at luften siger ut mellom felg kant og dekk ved hard bruk.



Tubless:
Her kjører man med tubless felger og tubless dekk. Det blir et veldig sikkert alternativ. Tar man i tilegg i litt latex guffe er dette nesten bombe sikkert men tungt. Det er flere navn på dette. Slangeløst, UST, LUST (maxxis), Tubless.

Fordeler:
-Lavere rulle motstand enn med slange
-Lett
-Kan kjøre lavere luftrykk da man ikke får snake bites (klype slangen)
-Bedre grep da man kan kjøre mindre luft.
-Ved punktering kan man bare ta ut ventilen å legge i slange.
-Veldig punkteringssikkert.
-Lettere å få luft i enn ved vanlig dekk og guffe.

Ulemper:
-TUNGT. Dekkene veier fort 200-300 gram mere pr stk enn vanlige dekk. Dette er for mange såpass mye at det er nok til at man ikke bruker det.
-Stramt å få på. Tubless dekk er ganske stramme å få på, men er derfor lette å få luft i.



Pariser/Tubular:
Dette er det "nye" innen terrengsykling. Nå er det ikke noe nytt da noen av de beste har brukt det i mange år. Thomas Frischnekt kjørte med dette da han vant VM maraton på Lillehammer/birken. Når han kom i mål mente han netopp dekkene var litt av grunnen til seieren. For da de andre kjørte med lette ganske harde dekk på grusen for å trille godt kjørte han med Pariser dekk som trillet like godt men var MYE bedre i terrenget.

Pariser har egentlig ikke vært noe alternativ for vanlige folk før de siste årene, men flere og flere kommer nå med dekk og felger for dette. For man må ha pariser felg og pariser dekk. Man kan altså ikke bruke det man har fra før av dekk/felger. Flere og flere av de beste bruker nå pariser og flere og flere av de store merkene har prototyper ute på markedet. Pariser dekk blir limt/teipet til felgen. Altså er dekk og slange i ett som man limer på felgen. Dette er for deg som konkurerer og vil ha noe som er lett samt sterkt.

Fordeler:
-Kan kjøre lite luft uten å være redd for: snakebites, at luft skal sige ut mellom felg/dekk.
-Godt grep
-Høy komfort
-Veldig lav rulle motstand
-Veldig pukteringssikkert.
-Lett i forhold til holdbarhet/punkteringsikkerhet/felgstyrke.

Ulemper:
-Ferre dekk og velge mellom
-Dekk må limes på felg. (ved bruk av teip tar ikke dette mange minutene)
-Ved punktering kan man ikke legge i slange.



Som dere ser er det mange alternativer for å få luft i dekka. For egen del kommer jeg å kjøre med pariser denne sesongen for det meste. Jeg liker følelsen dette oppsettet gir, men ser jo også at dette er mere tungvindt enn feks dekk og slange.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar