NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

onsdag 10. mars 2010

Nå er det trening som gjelder!!

Nå ser vi at våren begynner å nærme seg, greit det er mye snø ute. Men på veiene begynner det å bli tørt. Det er nå kort tid igjen til det jeg mener er de 2 store rittene som innleder sesongen for vanlige folk her hjemme. Terrengsykkelrittet for de som syntes tøffe løyper på sti og Raumerrittet for de fleste andre.

Vi er nå snart i midten av Mars og det er på tide å begynne og bruke sykkelbeina. Dager som idag er geniale å ta seg en sykkeltur på da det er sol og ganske varmt. Ikke dropp turen på sykkelen ute fordi du bare får syklet feks 1 time. Er det fint vær er det bedre med en time sykling ute enn 1 time spinning. Da får du vent deg til sykkelen og begynt å tråkke på redskapen du skal bruke til sommeren. Så kan du sykle spinning, løpe og ski når været er litt mere gromsete.

Det er nå ca 12 uker til Raumerrittet. Altså god tid til å komme seg i form. Skal du kjøre Grenseritttet og Birken så hver med på flere ritt! Det er det beste tipset jeg kan gi. Kjører du ritt så lærer du mye du aldri vil på trening: ligge i felt, disponere krefter og ikke minst hardt over lang tid. En annen ting er at du vil da være mere vant til ritt og mindre nærvøs på ritt dagen. Birken, Raumerrittet, Grenserittet osv vil du ha masse igjen for å kunne å kjøre i felt, her er det MASSE å spare. For å ta et eksempel: Når jeg startet å sykle skulle jeg være med Ceres å sykle Enebakk rundt (greit et landeveisritt men det gjelder det samme i grusritt). Jeg er vel faktisk helt sikker på at jeg var den som hadde høyest O2 opptak i gruppa og blant de beste oppover. Jeg ble satt opp i 1. rulla, men jeg kunne ikke ligge i felt. For de som kjenner rittet ramlet jeg av før Metro. Det er vel kanskje 10 km. Pga at jeg ikke "kunne sykle".

Hvis jeg skulle ha trent 3 ganger i uka sammen med jobb ville jeg nok ha trent omtrent slik de neste 2 mnd (siste mnd før rittet tar jeg når det nærmer seg:

Ut mars-Midten av April:


I ukedagene vill jeg ha kjørt hardt. Da feks tirsdag-torsdag med intervaller eller fartslek. Da helst på sykkel/spinning. Da forholdsvis lange intervaller. Men ikke vær så opptatt av om de er akkurat feks 10 min. Går du på ski så funker det som fjell å gå hardt etter terrenget. Viktige er at du tar i når du skal tar i og rolig når det er rolig/pause.

I helgene ville jeg prøvd å få til 1-2 langturer. Da gjerne 2-3 timer på sykkel ute når været er bra.

Midten av April-starten av mai.

Da er det sykkel ute som gjelder. Bli også med på lokale ritt og cuper i starten av Mai. Kjør 2 intervaller i uke dagene. Og ikke gjør den blemma at intervaller alltid skal være oppover! Ritt går faktisk flatt også. Har du noen å kjøre sammen med en partempo økter helt konge trening. Da lærer man å ligge bak iforhold til vind og man får konkurranse innstinktet igang.

I helgene kjører du langt. Forholdsvis rolig. Men ingen krise å gi på litt her og der:-) Når man trener såpass lite som 3 gangeri uka kan man trene ganske hardt stort sett så sant kroppen føltes bra.

Pulsklokke? Alle snakker så varmt om pulsklokke for mosjonister, det skal liksom være formelen til gull... Dette skjønner jeg ikke noe av. Skal du bruke pulsklokke fornuftig bør du vite makspulsen og ikke minst hva terskelpulsen din er. Dette er ikke bare å regne ut fra alder og % av maks da det er inviduellt fra person til person. Tren på følelse, den er sjelden feil. Så kan du heller ha pulsklokka på deg så vil du etterhvert finne ut hva du kan ligge på. Da kan du bruke klokka, men ikke start å tren etter pulsklokke før du vet hva ca verdiene dine er.

Lykke til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar