NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

torsdag 6. august 2009

Ole's ritt-tips: Utstyr!!!


Nå som Birken nærmer seg med stormskritt er det mange fortvilte sjeler i diverse sykkelbutikker. Spørsmålene som ofte går igjen er stiv gaffel eller dempet, dekk, lufttrykk, slange eller latex osv osv.

For å ta det første først det finnes IKKE ET RITT HVOR DET ER ENKLERE OG VELGE DEKK ENN BIRKEN. Man kan kjøre på nesten hva som helst så lenge det ikke er for grovt eller for tungt. Med andre ord det meste av allround dekk. De dekkene vanlige butikker har inne vil fungere utmerket. Selv er jeg sponset av Hutchinson og bruker Piranha Tubless Ready dekkene derfra. Det er ikke blant de letteste (ca 500) gram men er et trygt dekk som ruller bra. Så når du velger dekk til birken velg et dekk som er fra 300-700 gram, ikke for grove knaster (det trenger du ikke), knaster som sitter ganske tett og som er et tørvers dekk. Når det er sagt veier man 100 kg eller har en kjørestil hvor du punkterer ofte IKKE bruk de letteste dekkene hvis du ikke er villig til å ta den ekstra risken. De 3 beste i Birken ifjor til rekord tid kjørte 2 på Hutcinson Piranha Tubless ready og en på Panracer Razer XC 2.3. Altså ingen med super lette dekk, men med trygge dekk. Så klart er du lett og du er helt på grensa om du vil klare å henge med teten eller ei kan det være greit å velge lette dekk.

De fleste av de beste rytterene nå kjører med latex guffe i dekkene sine nå om dagen istedenfor slange. Fordelene er mange: kan kjøre lavere lufttytrykk, mindre kjangs for punktering, små punkteringer tetter seg selv og det ruller bedre. Er riktig nok noen bakdeler da det er litt klinete å montere og litt mere klin hvis man må legge inn slange. Men skal du kjøre med guffe bruk dekk som har en litt kraftig kant slik at det fester seg skikkelig til felgen. Er ikke noe gøy vrenge av dekket i 70 km/t ned mot balettbakken. Spør din lokale butikk om dette eller gå inn på forumet på www.terrengsykkel.no. Her er det massevis av info rundt dekk og guffe.

Luftrykk er det mange som spør om. Og det er IKKE det som står på max psi på dekket man skal fylle. For noen år siden valgte folk dekk etter hvor harde man kunne få de. Men når jeg sto på Raumerrittet i år og snakket med folk var det overaskenes hvor mange som fortsatt hadde STEINHARDE dekk. Dekktrykk varierer fra hvor stort volum det er, hvor tung du er som rytter og om man har slange eller latex. Et dekk med mindre volum vil trenge mer trykk og jo tyngre du er jo mer trykk. Men for å ta et eksempel så veier jeg i underkant av 70 kg, kjører stivgaffel, dekk med 2,0" profil og guffe. På Birken vil jeg ha ca 2,0 bar foran og 2,1 bar bak. Kanskje også ned mot 1,9 bar foran. På vanlige dekk skal man ikke ha 3 bar o.l uansett hvor tung man er.


Så stiv, halvstiv eller fulldempet? For min del kjørte jeg stiv gaffel i fjor og gjør nok det igjen. Men nå er jeg blant de bedre i terrenget i feltet og henger med selv med stivgaffel. For de som er litt usikre på sykkelen kjør dempegaffel. Man sparer litt vekt og følelsen av en helt stiv sykkel er deilig, men man blir mer sliten og det kan være vanskelig å holde samme fart utfor med stiv som med demper. Selv i eliten er det flere som er blant de sterkeste som sykler med stiv og blir frakjørt i første terrengparti. Jeg er helt sikker på at hadde noen av disse kjørt demper hadde de hengt med og faktisk kjempet om seieren. Fulldemper kan også være et alternativ men vil bli dyrere enn tilsvarende hardtail. Men man vil ha mye moro også i treningen mot birken. Er vunnet klasseseier for noen år siden i menn25-29 på en fulldemper på nesten 12 kg. Men til sist skal du kjøre stiv gaffel kjør med skikkelig dekk foran med mye volum og lavt lufttrykk. Slik at man har godt feste og litt demping.

Så ikke stress så fælt, Birken er et lett ritt utstyrsmessig. Men ha ting i orden slik at man kommer til mål. Er kjedelig å bruke masse penger og tid mot et ritt og så kanskje må bryte pga noe tull.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar