NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

søndag 2. august 2009

Ole's ritt-tips: Næring før og under ritt.


Heisann!
Da er Grenserittet unnagjort for en del av dere men Birken nærmer seg i det fjerne. På Raumerritt bloggen har jeg skrevet litt tips og triks. Har fått tilbakemeldinger på at en del har fulgt med på disse så kommer til og skrive litt her fremover. Dette er jo ingen fasit men hva jeg har gode erfaringer med. Starter med hva jeg føler funker for meg med næring og diverse kremer før etter ritt.

Når det gjelder hva jeg spiser siste uken før ritt er dette det samme som ellers. Så klart jeg spiser sunt og mange måltider hver dag for å fylle opp lagrene. Men jeg spiser meg ikke propp full. I tillegg til det jeg spiser til vanlig spiser jeg mye nøtter og tørket frukt før viktige ritt som Birken. Nøtter er det mye næring i, er godt og er lett og spise som mellom måltid uten at man blir propp mett. Siste dagen spiser jeg faktisk ikke så veldig mye. Liker følelsen av å legge seg ganske lett i kroppen. Når det gjelder væske er det viktig å drikke mye siste uken. Ha med deg en flaske vann hele dagen. Selv drikker jeg veldig mye farris og Ringer+ de siste dagene før rittet.

Når det gjelder mat underveis klarer jeg ikke å få i meg noe annet en gel. All form for mat bare vokser og jeg må bare spytte det ut. Siste årene har jeg prøvd mye forskjellig gel. Og det meste er veldig bra men man må ta mye av det da blodsukkeret går veldig fort opp og ned. Og når det går ned får man en veldig dropp både fyssisk og mentalt. Men etter Birken ifjor fikk jeg prøve en nye gel som heter Windose. Denne gir ikke samme oppturen men man får ikke nedturen like kjapt heller. Med andre ord holder lenger. Jeg var såpass fornøyd at jeg fikk en avtale med de i år. En annen fordel er at den er ikke så hard på magen, men da det er mye honning i den bør man like og tåle dette.

Nå vet jeg at mange ikke klarer gel så for disse er jo energibarer, sjokolade, fyrstekake, kaker osv bra energibomber. Skal du ha kake pakk den i posjonspakker i aluminumsfolie. Da vil den være lettere å få i seg.

Så min oppskrift ritt dagen er omtrent slik på Birken:
Frokost: havregrøt og Ringer+

Lunsj: ca 3 timer før rittet prøver jeg å få i meg litt mat. Men ender ofte med nøtter og energi bar da jeg er ganske nervøs:-)

30 min før ritt: -Da smører jeg meg inn med Windose warm up cream. Vet ikke hva den egentlig gjør men beina føles lettere og klarere for "bruk". Dette er kremer flere og flere proffer bruker.
-Er det regnvær bruker jeg i tillegg et tjukt lag sportsbalm hot krem. Denne gjør at man får en varme hinne på beina og man fryser ikke i nærheten så fort. Vannet bare preller av. Men man bør være barbert eller så blir det en del klin.

20 min før start: 1 stk Widose 02 Booster gel.

Underveis: -Underveis er jo jeg så heldig at jeg får langing og på flaskene har jeg ringer med svak sportsdrikk. Er ikke så glad i søt sportsdrikk da jeg heller liker å bruke gel.
- 4-6 Windose gel tatt med javne mellomrom.
- 2 stk Mutlipower flyttende magnesium
- Mot slutten får jeg en cola eller liggnende.

Etter rittet: Etter birken prøver jeg å få i meg noe mat og for å være ærlig blir det vel en velfortjent Øl ganske kjapt ;-)

2 kommentarer:

  1. Hvor får man tak i Windose? :)

    SvarSlett
  2. Er flere og flere butikker som tar det inn. I oslo vet jeg at Oslo sportslager har. På strømmen ved lillestrøm ha Foss sport, Lillehammer har Sport og fritid. Eller så er det på nett ved www.botolfsen.no

    SvarSlett