NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

onsdag 12. august 2009

Ole's ritt-tips: Sjekkliste teknisk..


For hver dag som går nå kommer vi en dag nærmere Birken og årets hovedmål for mange. Men ikke la årets hovedmål gå i vasken fordi du ikke har sjekket utstyret. Så her har jeg laget en liste over ting som bør være i orden.

Vask: Før man skal skru noe som helst vask sykkelen SKIKKELIG. Vask er det beste vedlikeholdet og ved vask ser man ofte feil og mangler.

Demper: Sjekk at demperen er i orden, ingen lekkasjer og at Lock out fungerer. Nå har man fortsatt tid å få fikset det. Venter du til siste uka er det mest sannsynlig for sent.

Hjul/dekk: Er hjulene rette? Triller det lett? Hvis ikke få det fikset hos noen som kan det. Er dekkene i god stand, hvis ikke bør du bytte de og bytt de da så du får trent noen treninger på de før rittet. Sjekk at felgbåndet dekker eikehullene i felgen og bytt slanger hvis de er gamle. Så kan du ta med de gamle slangene som reserve i sekken.

Drivverk: Fungerer det så fungerer det. Og bare bytte kjede er sjelden en god ide så sant det ikke er ganske nytt. Bytter man kjede bør man bytte kassett og i noen tilfeller på kranken foran. Men som sagt fungerer det prikkfritt og ikke er gammelt er det ingen grunn til å bytte. Men rens kassetten og kjede skikkelig så det er Helt reint.
Når det gjelder kjedesmøring til rittet så funker det meste når det er tørre forhold. Så lenge den ikke trekker til seg alt for mye støv. Er det vått kan Birken bli et HÆ…. når det gjelder kjede og giring.. Ligger det an til å bli vått legg på et godt lag med våttsmøring. Selv bruker jeg en våtsmøring før jeg tar et lag med voks basert smøremiddel oppå som hindrer vann en stund. Selv bruker jeg en olje som heter Putoline Waxtech når det er vått. Denne er helt rå og er egentlig en moto cross smørning.

Gir: Sjekk at girene ikke er skadet og juster de skikkelig. Hvis det er en stund siden du har byttet waier og strømper så bytt disse. Har man trege waiere fra før og det blir regn kan det bli en skikkelig dritt tur. Med nye waiere og strømper vil du ha bedre girings følelse og som sagt vil girene holde seg mer presise ved dritt vær. Ikke koster det all verden heller. Men for dere som er jålete og legger litt penger i sykkelen så kjøp I-link strømper. Disse holder lengre, er mye bedre ved dritt vær da de er hele fra girskifter og helt til giret. De er i tillegg lettere. Man får de på Eurotex/Fuji.

Bremser: Har du skivebremser så ville jeg tatt av klossene og oljet stemplene. Dette trengs å gjøres av og til men få gjør det. Sjekk bremseklosser er du i tvil så bytt. Igjen så vil det kunne skape problemer ved regn. Ved regn bruk klosser som ikke blir så fort slitt. Organiske klosser fra for eksempel Formula blir borte før du er i mål ved dritt vær. Selv bruker jeg klosser fra Swiss stop som jeg syntes holder bra.
Har du en brems som ikke tar helt på samme sted hver gang eller føles svampete bør du lufte bremsen. Dette trengs det verktøy til så bør gjøres av verksted.

Har du V-bremser så sjekk klosser, waiere og at de tar rett på felgen.

Generelt: Gå over alle skruer, men ikke stram til det du har. Det mest har momenter som det skal trekkes til med. Særlig på lette deler av karbon er dette viktig.
Smør også der det er ledd eller ting beveger seg. Selvsagt ikke på v brems felg, bremseklosser eller bremseskiver.

Kan du ikke skru så ikke vent. Lever sykkelen din nå så er du sikker på at den blir i topp stand, men når du leverer sykkelen til verksted så vask den. Da mener jeg vask den som om den skal selges. Det er mye mer gøy for en som skrur på verksted å skru på en sykkel der eieren bryr seg og han vil mest sannsynlig gjøre en bedre jobb.

2 kommentarer:

  1. Bra nett side med mye nyttig info!!
    Lurer likevel på dekk trykk, da jeg kjører Furios Fred 2.0 med guffe(stiv gaffel..men føler det går greit ihvertfall på birken..) Kjører med ca 30 psi da du og andre har anbefalt det og jeg føler selv at det er bra. Men på mine FF 2.0 dekk står de minimum 35 psi i dekkene, så plutselig ble jeg litt i tvil,??? Hva tror du? bør jeg opp i 35 psi? Er forholdsvis lett 68 kg og rimelig god på teknisk kjøring, kjører nakamura med no tubes felger

    SvarSlett
  2. Er det FF i Tubless versjon? Er det Tubless versjonen du kjører med guffe trur jeg ikke det er noe problem med 30 psi i de dekkene. Du som er såpass lett skal det gå greit uansett. Så lenge du ikke har hatt noe problemer, at det ikke føles at dekket vrenger seg av i svinger eller du slår igjennom når du treffer røtter så skal det gå fint.

    Men neste gang du skal ha dekk så ville jeg Kjøpt FF i 2.25 foran når du kjører stiv gaffel. Da vil du få mere volum og ha mindre ludt uten problemer.

    SvarSlett