NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

fredag 28. januar 2011

Hvorfor gidder du å trene så mye?

Dette er et spørsmål jeg får fra tid til annen. Hvorfor orker du å trene så mye? Er det ikke kjedelig å spise slik? Savner du ikke å feste? Osv er svar man får når man driver med toppidrett.
Jeg har så tenkt på dette noen ganger. Hvorfor ofrer man så mye for å sykle litt fortere? Korte svaret mitt er: resultater og følelsen av å lykkes.

Nå er som sagt det et kort svar da det er flere andre grunner som: jeg treffer utrolig mye koselige folk, reiser mye, kan holde på med noe jeg liker osv. Mange som får spørsmålet om dette svarer fordi det er så gøy. Her skiller nok jeg meg litt ut.

Missforstå ikke jeg syntes det er gøy. Men jeg syntes resultater og miljøet er gøy. Ikke all treningen som må til. Jeg er ikke noe treningsnarkoman som må trene hver dag for ellers får jeg ikke sove. Nei! Hadde det ikke vært for konkurranser hadde jeg antagelig syklet sti sykkel, Downhill, kjørt moto cross og ting jeg syntes virkelig er gøy. Å sitte inne på rulle en fredags kveld når de andre er på vei til byen er ikke gøy, men det er nødvendig til tider.

Jeg trur at skal man komme på et vist nivå innen sykkel må man ofre noe. Men her er det også viktig å ofre det som bør ofres. Og IKKE ALT!! For skal man bli god må man holde på, holde på og holde på. Unge syklister gir opp i en alder av 21 fordi at de ikke lykkes! Snakkas i paradis, sykkelkarrieren deres har ikke startet enda.

Flesteparten av folk kan ikke være "seriøse" 24/7 år etter år fra en ung alder. Da stopper de opp før det har startet. Jeg mener man skal være seriøs fra man er ung men ikke overseriøs. Treff venner, vær sosiale, driv med annen idrett, ha det kult med det motsatte kjønn (samme kjønn for de som liker det). Uansett du skal drive med dette en helsikes mange år før du blir bra. Du er ikke utlært når du er 22. Du har akkurat startet.

Man må finne en balanse for å sykle er ikke gøy hele tiden. Så hvis man skal gå resten av døgnet å irritere seg over ting man går glipp av da funker det ikke.

Så igjen hvorfor holder jeg på med dette:? Fordi jeg elsker å prestere og jeg syntes sykkelsporten som idrett er helt topp. Jeg har funnet en balanse som gjør at alt det som er kjipt blir veiet opp av ting som er fett.

Snittet av det som er gøy må være høyere enn det som er kjedelig og tungt iløpet av et år.. Ellers blir du fort ferdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar