NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

mandag 8. november 2010

Vekt og sykling..

Som noen av dere sikkert har sett så spiser jeg ganske å lite i perioder for netopp å gå ned i vekt. Jeg vet at flere innen idrett er livredd å snakke om vekt for at da kan ungdom få spiseforstyrelser..

Jeg trur det er motsatt! Innen utholdhetsidrett idag VET ALLE unge at vekt har noe å si. Særlig langrenn vet jeg er hardt rammet av dette. Men det skal ikke snakkes om! Som trener skjønner jeg at det er et vanskelig tema, men jeg trur alle har noe igjen for å holde dette åpent. Probemet nå er at unge utøvere vet at det er slik men de får ikke noe større hjelp til hvordan gå ned i vekt/spise sundt. Så da begynner man på egenhånd og prøve seg frem. Det går lettere og lettere, alle er fornøyde. Folk ser de blir tynnere og tynnere men er fornøyd fordi det går fortere og fortere. BANG! så smeller det og utøveren er finito.. Som sagt så har ikke dette kommet så mye til sykling som langrenn men det vil det.

Da man faktisk ikke kan legge bak en stol at vekt er viktig i sykling, så er det fortsatt SYKT vikitg at man vet hva man driver med hvis man skal trene hardt og gå ned i vekt.. Selv har jeg prøvd meg på mye rare kurer og mye av det fungerer over kort tid men ikke over en sesong.

Så hvis du som ung utøver leser ting jeg skriver så MÅ du ikke begynne å gå ned i vekt selv. Når man er under 18-20 år så har faktisk ikke sykkelkarieren din startet enda. Selv om mange (foreldre som utøvere) trur at junior osv er vikitg.. Du er ikke syklist før man snakker U-23 og senior og enda da har man MANGE år foran seg. Så når man har trent bra over flere år og detaljene begynner å telle, DA kan man begynne å tenke vekt både på sykkel og seg selv, men få hjelp av noen og ikke surr rundt på egen hånd.

For når man først begynner å tenke på vekt så er det en hårfin balanse gang mellom at man blir vekt gal og normal.

Diskusjonen fortsetter på Terrengsykkel.no (oles blogg)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar