NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

torsdag 30. september 2010

Trening oktober, november og desember!!

Nå er det lenge siden jeg har skrevet noe mat nyttig og jeg tenkte nå å skrive litt om hvordan trening for en mosjonist rundt 10-15 timer kan trene frem mot Jul.

Frem til Jul nå så er det viktigste å holde kroppen igang. Og ikke minst beina. Slutter man å sykle og trener alt mulig rart så starter man på "nytt" sykkelmessig neste år. Kombiner syklingen med andre former for trening. Da gjerne kombi økter. Da får man til lang turer uten at man blir kald og lei på samme måte. Feks 1,5 time løping og så 1,5 time sykling. Avslutt gjerne turene på sykkel, rulle eller spinning.

Oktober:
Oktober er fortsatt tidelig men mange har nå tatt fri etter Birken. Kom igang igjen uten å stress. Eksempel:

Mandag: Fridag. Ta noen situps, pushups osv foran tven
Tirsdag: Intervaller. 10-15 min intervaller evnt fartslek. Da helst på sykkel av en eller annen form.
Onsdag: Fridag Ta noen situps, pushups osv foran tven
Torsdag: 2 timer sone 1 evnt Intervaller. Stavgang er også en knall form for trening som jeg har veldig trua på.
Fredag:Fridag
Lørdag: 3 timer lantur. (ski, sykke,løp osv)
Søndag: 3 timer lantur. (ski, sykke,løp osv)

November:
Mye av det samme men forhåpentligvis kan man begynne å gå på ski.


Mandag: Fridag. Ta noen situps, pushups osv foran tven
Tirsdag: Intervaller. 10-15 min intervaller evnt fartslek. Da helst på sykkel av en eller annen form.
Onsdag: Fridag Ta noen situps, pushups osv foran tven
Torsdag: Stavgang/intervaller på ski.
Fredag:Fridag Ta noen situps, pushups osv foran tven
Lørdag: 4 timer lantur. (ski, sykke,løp osv) Da gjerne 3 timer ski så rett på spinning/rulle 1 time.
Søndag: 3 timer lantur. (ski, sykke,løp osv)

Desember:
Nå trener du 3 uker mye så en uke rolig. Legg da den rolige uka til jula så sant du ikke har ferie/snille koner/menn.

Hard uke x 3:

Mandag: Fridag
Tirsdag: Intervaller sone 3 4x10 min da helst på sykkel
Onsdag: 3 timer langtur
Torsdag: Interavller Sone 3 ca 10 min da gjerne på ski eller løp eller stavgang.
Fredag: Fridag
Lørdag: 4 timer langtur
Søndag: 4 timer langtur

Rolig uke x 1:

Mandag: 1 time med rolig sykling (rulle, ute, spinning) så skikkelig tøying.
Tirsdag: Fridag
Onsdag: 2 timer lett trening
Torsdag:1 time med rolig sykling (rulle, ute, spinning) så skikkelig tøying.
Fredag: Fridag
Lørdag: 1-2 timer lett trening
Søndag: 1-2 timer lett trening



Ting som er greit å tenke på:
Nå har man hele vinteren til å forbedre seg på det man er dårlig på. Alle ting man kan bli bedre på gjør at man sykler fortere. --Så tenk på teknikk når du sykler med rundt tråkk.
-Går du på spinning så LEGG PÅ! Hvis instruktøren sier at man skal ha en veldig høy frekvens så drit i det. Kjør halv takt med bra motstand. man kan gå på spinning en hel vinter uten at det hjelper en dritt på sykkelen. Man føler man tar i men man gjør det ikke. Så legg på.
-Tøy og tren mage/rygg
-Gå ned i vekt.
-Og ikke minst det viktigste: Kjøpe en skikkelig sykkel!! Skikkelig sykkel =Scott ;-)

Lykke til..

2 kommentarer:

  1. Hei. Kan du utdype det med at man ikke blir bedre av å holde høy frekvens når man spinner? Sett at spinningtimen kjører 4 drag på 8-10 min og jeg kjører dragene på terskel med høy frekvens. Vil jeg ha mer utbytte av en tregere frekvens med den samme pulsen?

    SvarSlett
  2. Generelt er ikke spinning tilpasset utesykling. Det ligger i ordet spinnining at man skal spinne det vil si "tråkke som en gal". Hør på Ole og kjør tyngre tråkk. Dette er det enklere å kontrollere på en spinningsykkel enn ute. Spinning er egnet for utesykling dersom instruktøren tilpasser timen. Dette gjorde Elixia den gang jeg var medlem med Spinning Birken. Her var det ikke om å gjøre å ha hurtig frekvens, men fokus på styrke og lange drag AT-min i vinterhalvåret.

    SvarSlett