NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

lørdag 21. august 2010

Foreldre! RO dere ned!

Dette stykket har lite med Birken å gjøre men da jeg var på Petit Prix idag så syntes jeg det er mye rart. Jeg var på UM tideligere i år og så akkurat det samme her.. For de som ikke vet hva det er så er det klassene mellom 10-16 år..

For å ta det første først: sønnen din blir ikke proff hvertfall de nærmste 5 åra så ta det med ro. Greit å heie osv, men når man omtrent skremmer unga i mål blir det for galt.. Mulig de ikke ser noe galt i det de gjør, men som foreldre er det greit å holde igjen litt! For nå man er 13-16år så skjønner man ikke så mye av slikt selv. man bare gir gass gir gass, PANG så er de drit lei. Mange av de som er best når de er unge forsvinner fra idretten. Jeg trur mye av dette har med overambesiøse trenere/foreldre. De trur de driver profflag men så er det faktisk bare unge utøvere de driver med/kjører i senk..

Jeg er absolutt ikke imot at man skal støtte, hjelpe til osv for de unge men gjør det i litt beherska former. Når gutta kjører så gromt utstyr som 15 åring at uansett hvilke profflag de kommer på så vil det bli utstyrsmessig nedtur, DA er det helt feil. Hvertfall hvis det er foreldra som kjøper det til de. Blir de sponset er det helt greit, men det er ikke mange 13-16 åringer som blir sponset med sykler til 60-80 lapper.

Er han talent så blir han god uansett så lenge han trener og har det gøy med idretten sin. Foreldre da som klarer å holde sønnen litt på bakken er bare sunt. For de har veldig lett for å flakse skikkelig når de er gode som 15 åringer. Uten grunn! Det er enda 3 år til det faktisk begynner å gjelde og sikkert 10-15 år til man kan forvente noe bra resultater som proff. Hvis de blir proff.

Så mitt råd er slapp av, la de ha det gøy, la de gjerne tro de skal bli proffer men ikke bygg oppunder så veldig at uansett hva de gjør så føler de at de ikke er gode nok..

Neste år kommer forbundet med utstyrs regler for aldersklasser. HELT KONGE!!!

2 kommentarer:

  1. Jeg (en mosjonist fra distrikts-Norge) er far til en håpefull 15-åring. Vi har nettopp vært på 4dagers og ble skremt av å oppleve det du beskriver på nært hold. Nærmest uvirkelig! Jeg setter stor pris på at forbilder som deg tar avstand fra dette!

    SvarSlett
  2. Syntes det er helt dust.. Jeg blir nesten irritert jeg.. Og jeg er ganske utstyrsgal! He he. Men neste år så slipper dere dette jaget!

    SvarSlett