NY HJEMMESIDE!!!!!

BRUK

mandag 4. januar 2010

Mallorca sykkel guiden! Les og drøm!


Ser rundt omkring at flere og flere tenker på å dra til Mallorca for og sykle. For å ta det siste først: Bare DRA! Konge sted å sykle…

Jeg har vært der flere ganger hvert år jeg har syklet og var der i 2 mnd i strekk forgje vinter. Jeg har ligget på alle sider av sykkeløya og syntes dette er det flotteste stedet jeg sykler på. Øya har alt: MASSE veier, bra restauranter, en skikkelig by, bakker, flatt, god vin, bra damer (for de som liker gutter er det sikkert det der også:-). Med andre ord øya har alt.

Hvor det er fint å sykle har jeg ikke tenkt å gå inn på da det er fantastisk overalt. Små veier med bilister som tar hensyn. OBS OBS veien inn mot Alcudia kan være skummel. Det er her de sykkel hatende, late nordmennene bor. Ja du har sikkert opplevd de hjemme der de presser deg av veien. Og jaggu har de like dårlig tid på ferie og jaggu eier de ikke veien i Spania også der de haster mot solsenga. Ellers helt konge…



Det vanligste spørsmålet jeg får er hvor er det best å bo? Da er svaret ganske enkelt Palma og østover. Med andre ord på ”stranda” til Palma by. S´Arenal og Can Pastilla. Her har man flest utgangspunkter om man skal ha flatt eller bakker. Kort vei til skikkelige restauranter og Palma hvis man skulle kjede seg. Er ingen tvil i mine øyne at dette er det beste stedet å bo. Her er det masse hoteller, de vanligste for sykkelglade nordmenn er likevel Brasilia og Fontanellas. Her driver nordmenn guiding og det er lagt opp for sykling. Se www.lexberg.no og www.velotel.no . Disse hjelper deg også med sykkelutleie. På Brassilia holder en glad og hyggelig fyr med navn Rune til. Han masserer og driver med akupunktur. Skal du ha en skikkelig sykkelferie så prøv en time eller 2 hos Rune før du står der med ømme muskler og knær som ikke funker. Fyren maserer for landslaget så her er du i de beste hender.

Når det gjelder restauranter er det et HAV av gode restauranter rundt og i Palma. Her nevner jeg bare de jeg syntes er av de beste (resturant delen er skrevet av min samboer Ida):

Den beste biff resturanten heter Sa Farinera http://www.safarinera.com/
Helt fantastisk godt kjøtt! Men når man bestiller må man huske på at man kun bestiller kjøtt. Så må man legge til evt grønt, sauser, potet, ris osv. Det bommet vi litt på første gangen.
Man kan ikke la være å besøke denne hvis man er glad i biff. ;-)

Selv om det er enkelt og greit å ha halvpensjon på hotellet er det altfor mange gode restauranter i Palma til å ikke somle seg ut av hotellet og inn på mye mer spennende steder:

I gamle-byen (La Lonja) ligger det veldig mange koselige små steder, men den absolutt beste er Neo Cultural. http://www.neocultural.com
Her spiser du tapas eller lam, drikker chilensk vin (han ene som jobber der er chilensk) og ikke minst:
Varm hvit sjokolade-suppe til dessert! MMMMMMMMM!!!
Anbefalles!
Adr er: Calle Boteria 8, La Lonja

Og ikke minst Baisakhi!
Midt på promenaden i Palma ligger verdens koseligste indiske restaurant!
Virkelig en opplevelse man må ha med seg. Her er det ingen meny, kun retter basert på dagens "fangst" på matmarkedet i Palma. Derfor får du maten servert så fort du har satt baken på stolen (ingen liker jo å vente) og så mye vin du orker å drikke...
Tror det er ca 5 serveringer med mat, men i hver servering er det haugevis av små indiske retter. Ingen klarer å gå sultne ut herifra. (Til og med jeg måtte kneppe opp buksesmekken!! Hehe)
Prisen for herligheten: 30 euro pr hode.
Adr: Paseo Maritimo 8, Palma. Stengt på mandager.

En enkel og billig mulighet er en japansk restaurant som ligger like bak El Corte Ingles (den store). Husker ikke hva den heter, men her er det sushi på løpebånd! Maten triller forbi bordet ditt og du plukker selv det du vil ha.
Veldig god sushi og enkelt og greit ellers også. Pris: 8 euro per hode.

På taket av kjøpesenteret Porto Pi ligger det et litt tøffere sted.
Kjempegod mat, men kanskje mer passende som lunsjstopp. Veldig fin uteplass. Thai-salaten er nam!!
Diablito heter den http://www.diablitofoodandmusic.com/



I Palma som er en stor by med mange innbyggere har man mange forskjellige ting å gjøre. Skal man ut på byen en dag (fy fy for syklister) så er Titos et utested som er verdt å få med seg. Det er gigantisk disko med utsikt over havnen. Er du av den roligere typen er Puro et kult sted.
Palma aquarium er også en godbit man kan slå i hjel noen timer på hvis man har en fridag. Selv har jeg ikke vært der før i fjor da jeg trudde det ikke var noe spes. ”Aquarium er for unger” var det jeg tenkte når noen forslo dette, men det var feil. Det er skikkelig kult og imponerende. Har du med deg unger på tur er det et must.

Jeg kunne fortsatt og fortsatt over bra ting på Mallorca så mitt råd er: Prøv! Det vil ikke bli siste gangen du drar ditt. Men husk og ikke gjøre feilen de fleste gjør, kjøre seg i senk… Når du kommer fra vinter og ski trening er ikke det lureste å hamre løs med masse langturer fra dag 1. Ta det gradvis!!! Dere aner ikke hvor mange jeg har møtt de siste årene som er helt ferdige etter 4 dager. Knærne er så vonde at sykling er uaktuelt. Men skulle du ryke på smellen som så mange før deg, ta en tur til lexberg..

God Tur. Ses på Mallorca!!

1 kommentar:

  1. Deilige, deilige Palma!!! Gleder meg til neste tur. Hvis noen trenger shopping-tips kan de spoerre meg. Haha... Det er mitt ekspertomraade.... ;-) Gjoer som Ole sier: Dra til Palma!

    SvarSlett